SİYASET VE ONUN SAHİPLERİ
Nevzat Laleli HAY-DER Gen Başk
Gençlik inceleme yazısı:
Toplum üzerinde etkili insanlar
ve bunları etki alanlarını inceleyen İmam-ı Gazali hazretleri, İhyay-ı
Ulumud’din adlı eserinin İlim bahsinin son bölümünde (1. cilt sayfa 40) bunları
yazmış ve tasnif etmiş. Gazali hazretleri; “ İnsanları iş, meslek ve sanatları üç ana gurupta toplanır.”
dedikten sonra;
A. Yaşayabilmek için zaruri olan
işlerdir ki bunlar dörttür.
1) Yiyecek temini için Rençberlik (çiftçilik), 2) Giyecek temini için dokumacılık,
3) Mesken temini için inşaat, 4) Toplumun
sevgi, saygı, yardımlaşma ve beraberliğini (birliğini) sağlamak için siyaset.
B. Bunlara yardımcı olup
yapılmalarına imkân veren işlerdir ki bunlar ikiye ayrılır.
1) Rençperlik ve sanat için alet hazırlayan demircilik
(makine imalatı) 2) Dokumacılığa hizmet eden hallaçlık ve eğirme işi gibi…
C. Bütün bu işleri tamamlayıp,
süsleyen işlerdir. Rençperlikten elde edilen yiyecek maddelerini öğütmek,
pişirmek gibi… Giyim eşyalarını boyamak ve dikmek gibi...
Bunları bir insanı uzuvları
olarak düşünürsek, 1. Kalb, ciğer ve beyin gibi asıl uzuvlar, 2. Bu uzuvlara
hizmet eden mide, damar, kaslar ve sinirler, 3. Bu asılları süsleyen şeylerdir
ki, deri, tırnak, parmak ve kaşlar gibi organlardır.
Saydığımız şeylerin en
şereflileri (önemlileri) asılları olup, asıllarının da en şereflisi siyasettir.
Bunun içindir ki siyaset sanatı, özünde diğer sanatların aramadığı bir kemalât
(olgunluk ve yüksek seviye) ister. Yine bunu içindir ki bu sanatın sahibi,
diğer bütün sanatları kendisine hizmet ettirir.
SİYASETİN TARİFİ
Beşeriyeti (insanlığı) ıslah (düzeltme, terbiye etme) ile dünya ve
ahirette selamete ulaştıracak doğru yolu gösteren siyaset, dört mertebe
(kademe) dir.
Birinci ve en üstün mertebe,
Peygamberlerin siyaseti, sevk ve idaresi olup Avam (halk) ve Havas (seçkinler)
bütün insanların zahir (emir kumanda) ve batın (manevi sahalar) larına
hükmetmeleridir.”
Söylenenleri bir tabloda
gösterelim. (+) işaretleri tesir (etki) sahalarını göstersin.
Etki Havas Avam
Siyaset sahipleri alanları Seçkinler Halk
Zahir + +
1. Peygamberler
Batın
+ +
2. Emir sahipleri Zahir + +
(Sultanlar) Batın -
-
Zahir - -
3. Âlimler (Şeyhler)
Batın + -
Zahir - -
4. Vaiz (Hatip) ler
Batın - +
“İkinci mertebe Halife, melik ve
sultanların siyaseti, sevk ve idaresi olup, avam ve havas bütün insanların
zahir ve batınlarına hükmetmeleridir. Bunlar batına tesir (etki) edemezler.
Üçüncü mertebe Allah’ü teâlâyı ve
dinini bilen, “peygamberlerin varisi
olan…” âlimlerin siyasetidir ki, bunlar hiçbir sınıfın zahiri işlerine
karışmayıp kimseyi zecir (zorla) ve men (yasaklama) edemeyecekleri gibi umum
insanlar da kendilerinden istifade edemezler. Bunlar ancak kendilerine bağlı
münevver (aydın) tabakanın batınına hitap edebilirler.
Dördüncü mertebe Vaizlerin
(hatiplerin, konferansçıların) siyasetidir. Bunlar da ancak insanların avam
kısmının (halkın) batınına (iç âlemlerine) hitap edebilirler.
DAREYN’DE SAADET
Siyasetin şu dört mertebesinden
nübüvvetten (peygamberlik) sonra en şereflisi hiç şüphesiz emir sahiplerinin
(sultanların) siyasetidir. Bunları öğrenmek ve ilimle amil olmak
(öğrendiklerini uygulamak) insanları dünya ve ahiret de saadete
kavuşturacaktır.”
Bu gün Müslümanlar maalesef ilimden
uzaklaşmış bulunmaktadırlar. Üç günlük dünya ve onun menfaati bütün güçleri ile
çalışmakta, ebedi saadetleri için gerekli çalışmaları yapmamaktadırlar. Ne
kendileri ne de evlatlarının geleceklerini yeteri kadar düşünmemektedirler.
Ve tabii ortalıkta bir kör dövüşü
sürüp gitmektedir. Âlim nedir? Ona hürmet ve saygı nasıl yapılacaktır? Emir
sahibi kimdir? Müslümanlar arasında ikinci bir emir sahibi olabilir mi? Biat kime ve nasıl yapılır? İntisap etmek ne demektir? İktida’nın şekli ve müddeti (zamanı)
nedir? Hatiplerin ve konferansçıların etkileri nereye kadardır? Müslümanların
içinde bocalayıp durdukları ekonomik, sosyal, siyasi, ilmi ve ahlaki
çıkmazlardan kurtulabilmeleri için ne yapmaları gerekir? Bu ve buna benzer daha
yüzlerce soru bulunmakta ve bunlar çözüme kavuşabilmek için cevap beklemektedir.
Yukarıda İmam-ı Gazali
hazretlerin belirttiği hususlar, dertlerin çözüme kavuşması için ele alınması
gereken temel konulardır. Bir şeyin temeli hallolmadan tavanı ile uğraşıp durmak,
bir arabanın kar, buz veya çamur üzerinde patinaj yapmasına benzemektedir. Onun
için bir türlü mesafe alınamamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder